tak dobré odpoledne
já jsem a tím čadili a
dneska bych vám tady chtěl
jo taky malý úvod do výpočetní fotografie cože předně
mého zájmu _m práce výzkumů víme zábavy
je to velice vizuální
oblast výzkumu
ale učíme tady ten předmět i tady na tom vysoké učení technické mu konkrétně tady
na fitu
máme předně výpočetní fotografie
a zvedneme sem lidi
i další na přednášky o výpočetní fotografi jmenuje se to vejde svět
a vy ste na tyhle přednášky také zváni ty přednášky
jsou tam stopy volný na ty přednášky
a pojďme rychle
jak tomu samotnému tématu
náš svět je velice vizuální fotky obrázky nějaké grafika je všude kolem nás a
to je
velice přirozené
pro mě aspoň protože jedna fotka jeden vobrázek je plný emocí vypráví příběhy
může vznášet dotazy
fotografie umí zachytit historii dokumentovat
co se stalo fotografie dobrodružství umění
poezie fotografie je aleš pokud chcete někdy
fotografie ty zájem
a taky velká móda
a poslední době fotografie velký byznys
teďka
kdo by z vás tady měl ruku nahoru foťák nějaký sebou možná mobilním von telefonu
co nám do toho
a prakticky všichni jsme neska fotografi
pokud bychom chtěli no ale naše fotky než dycky vypráví příběhy ne vždycky jsou plné
emocí
někdy jsou dokonce technicky špatné jako tahle ta fotka nám výpočetní fotografie nám to umožní
vylepšit fotku potom získat něco takového
někdy je sama příroda proti tom abysme zachytili pěknou fotku tady je nějaký kopec ale
my bychom s který byl podporu takhle to opravdu vypadala bychom samozřejmě chtěli nebo pes
vědět takže zase
výpočetní fotografie nám dává řešení
představte si že letíte přes manhattan a tady naopak tu fotku chcete nějak vylepšit do
daty atmosféru naopak i zamlžit
toho je poměrně těžký udělat představte si že byste dokonce chtěli změnit pozici slunce té
fotce na to výpočetní fotky umím dělat tady to
je moje fotografie velice špatná zle se mi tý národního parku
kterou
co vyfotil stole místa pravé protože sedmdesát let přede mnou tam ten co jede s
velice
skvělý americký fotograf vyfotil tohle tak výpočetní fotka město vytvořila sto mého díla něco takovýho
co členěn svoje den celé to lepší než ten
čadit chyb dva tisíce devět původní
no a
někdy potřebujeme ty fotky editovat opravdu a podle mě smysluplná editace vypadá takto to znamená
na úrovni objektu které vidíme v té fotce ne na úrovni pixlů
já si vždycky v rámci svých přednášek snaží no to je tři základní otázky a
to
proč chceme výpočetní fotografie to doufám že už teďka vidíme
co to ta výpočetní fotografie a potom jaký děláme
takže výpočetní fotografie jakož název napovídá nějaká digitální fotografie obohacená ahoj výpočty a ty výpočty
nám umožní udělat s těchhle fotek lepší fotky
případně nám umožní zachytit něco co sme zachytit dříve nemohli využíváme k tomu neznalosti počítačové
vidění počítačové grafiky
ale i třeba vizuální percepce hardvéru a zpracování obrazu
teďka
jako vypadal můj první foťák kdo by měl říct co sem tady musel nastavit abych
viděl dobrou fotku
všechno co to je všechno
přesně tak
přesně tak je tam spousta věcí které musíme nastavit to znamená co vona nám ovlivňuje
to jako máme potom hloubku ostrosti na té výsledné fotce
závěrku která nám říká jestli je ten pohyb vyfocený zmrazený nebo jestli bude rozmazaný
potom sem vyměňoval senzor to vypadalo jako výměna filmu dneska se to nastavuje elektronicky
a musel jsem je ostřit
no ale dnešní fotoaparáty dělají prakticky totéž
a to že by měří světlo podobně jako ta moje stará praktika jenom třeba umí
je něco udělat automaticky ale ty řekl _e s ty staré problémy pořád zůstávají jediný
rozdíl je že tam je ten senzor který nám umožní právě dělat lépe ty výpočty
no a teďka
je potřeba říct
takže nějaké výpočty dělají prakticky všechny foťáky dnes v dnešní době jo máme
na senzoru takzvanou beru mřížku chceme potom ty
barvičky interpolovat aby jsme neztratili rozlišení
je nějaké foťáky typů pod ten šrot kamery takový ty automaticky foťáky střela s plastovým
objektivem tak ty mají takovou tak ošklivý obrázek že dělají geometrické korekce a ten původní
co obrázek co ní vyfotit
vy ste ani nechtěli vidět ale zeptat na to takto ní nízké úrovně janska nechci
mluvit já chci ukázat jedna jeden
příklad jak výpočetní fotografie
jako výpočetní fotografi přistoupit a to pomocí
několika expozic to znamená pokud já nejsem schopen zachytit něco
v jednom obrázku tak si musim pomoc nic obrázky no todle věděli
panorama tišší fotografovou sto padesát let před námi
když chtěli zachytit
velký úhel záběru a nestačili na to objektiv případně rozlišení
má to děláme samozřejmě neska pak i počítáme panorama ta řekl bych že řada z
vás to umí
je to poměrně zajímavé algoritmicky
a pro tebe takový průzkum třeba mořského dna je to naprosto nezbytné protože tam
je prostě robot který si svítila jede na co se tím mořským dnem a zachycuje
dělá potom takou mozaiky jaké obrovské panorama
to mořského dna
mi velice rádi používám co software hodin na tohle který je
postavený na knihovnu která taky opensource panorama tour s
doporučuji velice pěkný kousek software
další způsob další problém který velice často řeší na hlavně v makru fotografi je velice
malá hloubka ostrosti tady třeba máme na obrázku mravence je ta jeho hlava je zaostřeno
na kritika délka
a když já chci vyfotit tu hlavu fostr o zase vzádu taky dostane něco takového
zase nebo mít optika
protože ta hloubka ostrosti tady velice malá takže v tomhle případě a zase může už
a sekvenci obrázků
tomhle případě neměním teda orientaci kamery ale měním ostřící rovinu měním ostření
no a potom
pomocí automatické metody výpočetní fotografie tomhle případě to založené na optimalizaci a řezu grafu
potom zkombinujeme všechny tyhle obrázky do jednoho výsledného kde máme
celou hlavu mravence ostrou
možná znáte z vlastní zkušenosti problém tento zvolen moje stará pracovna starých toola ta lampička
jsem řek přepálený nevidíme tam detail
když tohle vyskočím takzvaně na stíny
tak bude nebo na světla pardon tak budu mít ty detaily vám plíce ale zase
tam nevidím nic jinýho že jo na tom obrázku je to ňáký celý černý takže
mám zase dvě možnosti
a ten problém který tady řešíme problém vysokého dynamického rozsahu jasu v té scéně
tady vidíte na ose
která je logaritmická
jak je tam sou hodnoty těch jasu a tady přátel lavičce
je něco jako
deset na štvrtou kandel na metr čtvereční té já s
a tady někde dole něco jako deset na mínus druhou čili ten rozsah jasu je
obrovský a zase já nejsem schopen ho zachytit jedno expozicí takže vyrobím deset třea expozic
a zkombinuje dohromady
získám něco čemu říkáme hader obraz
tomu že
technický potíže
soft
získám něco
cože jakýsi digitální negativ který já teďka můžu sám ručně měnit expozici tady to haderu
obrazu tak vidíte přestože to vypadalo že to před ale ne ten obrázek taky detaily
jsou měl zachycené no nejsou vidět protože jsou
hodně malej
že tohle ten hader obrázek který mám zachycený opravdu reálný hodnoty které byly v té
scéně ale ten já nemůže zobrazit protože tady to zobrazovací zařízení není hader nemá tak
velký dynamický rozsah jako ta realita
a tak s touhle negativu musím něco vyvolat
vždycky s toho může dostat
jednu expozici něco co bych dostal jako normální fotograf ale to asi bych potom těch
expozic nedělal tolik že jo takže my máme metody
kterým říkáme metody mapování tónu
které nám sto hader digitálního negativu jsou schopny vypočítat něco co třeba zobrazuje tu scénu
celou
případně máme jiné metody které nám zase simulují jak by tu scénu viděl člověk pokud
třeba barvičky
ale můžeme mít jiný cíle můžeme chtít třeba zobrazit všechny detaily které stezce mě sou
můžeme chtít zjistit co je tam napsáno na těch kazetách
a můžeme jít až do extrému prostě zobrazit všechny detaily které tam svou
toto to po sou metody které prací gradientního vlastě po to si většina lidí představuje
pod pojmem other bych chtěl zdůraznit to hader není touhletou nepěkné to jenom jedna z
možností hader vždycky je tam ta tak je tady ta možnost
a
no já k výuce používám software který jsme vy vyvinuli je který můžete viď do
kterého si můžete sami zapojíte to teďka od nedávna
na githubu a postupně tam
dodám všechny pluginy které sme vyvinuli
funguje to tak _e že
naši studenti respektive naši výzkumnice naši doktorandi
programují jednotlivé metody mapování tónu jak se vám teďka za třeba
ve formě plug in u a mají k dispozici hotové rozhraní příkazové řádky posunete moc
model a pak tě mají moji grafické rozhraní které napsanej qtčko
a které je
jim umožňuje nastavit si tady vizuálně parametry těch jednotlivých metod které se načítat jako pluginy
také si umožní to umožňuje potom vizualizovat výsledky toho mapování tónu
má to samotná programovací práce potom vypadá takže
ten dotyčný jenom změní vlastně metodu transform nejednodušším případě která transformuje vstupní data na výstupního
se nestará načítání ukládání hader svobodu a tak podobně
jak jsem říkal těch metod existuje celá řada
a je to velice zajímavá oblast velice vyzval mě vděčná ještě bych chtěl zmínit pokud
de o zpracování hader obrazu další software který sem lepil f stůl s kterými by
minule formanty k mattonky si to tom německu kde a snad i pro co předtím
a to je balík který si můžete najisto do vaší linuxové distribuce po balíčky do
většiny z nich
pokud používáte nějaký jiný systém tak třeba pro majitele foto zpívat grada voda
ale zpátky k výpočetní fotografi
možná znáte z vlastní zkušenosti když chodíte lidi
tak zvláště větší skupinu
tak to má tendenci dopadlo špatně pro ty vždycky se někdo tváří době spuštění
takže jestli najdete někoho kdo by to se vám nedívá do kamery nebo se normách
zase tváří nějak špatně no a i takovýdle problém který s autem teďka není fotografického
_e je pro je to problém té scéně můžeme řešit zase pomocí více expozic
zkombinujeme ty tváře které vypadají dobře do finální obrázku kdy všichni padají krást
jo tohle se samozřejmě nikdy nestalo v realitě ale to krásná rodinná fotka
no pokud je
si myslíte že to nějaký sen switch _e taky tady takovýhle věci se lidi snaží
prodala tohle firma
jednoho mého kolegy který utekl se ten videa založil firmu light
a je to foťák který má sobě šestnáct senzoru a dělá právě
takového nepřítele
aby vlastně fuk ve formátu menšími zrcadlo fotka sme byli schopni získat nějaký výsledek
odpovídající kvalitě zrcadlo fotky třeba
další možností která se velice často využíval výpočetní fotografi je modifikace hardvér modifikace přímo té
kamery
a
vyzkoušeli sme prakticky všechno to co sem říkal změnit slonů měnit
senzory měnit uzávěrky měnit
třeba blesky
poďme se podívat na to co se stane když změníme závěrku
tak závěrka samozřejmě má vliv na to jak jsem říkal jestli je ta
jestli je ten pohyb zmrazený nebo jestli rozmazány
někdy to může chtít rozmazává tak tom případě sem chtěl aby ta fotka byl rozmazaná
ale někdy to nechci že ho třeba tady zase to auto rozmazaný mít nechci pokud
se vás chci zeptat co tom co myslíte že je to za auto tipnul bych
si někdo tipněte to bude asi za a audi
nějakej další nápad
no my máme metody které takzvaný ty bleeding metody které se snaží takovýhle fotky zaostřit
ale normální fotka vyfocená toho vše speciální fotka s upraveným
s upraveno uzávěrkou takže ten by bylo jak dopadne velice dobře to folcvágen ve skutečnosti
a dopadlo to dobře protože tady ta závěrka se jenom neotevře a po delší po
delší době se neuzavře to znamená nezničí nám vysoké frekvence vtom obrázku ale ona se
otevírá a zavírá a otevírá a zavírá tak jako
jak je ukázáno tady
čímž nám tom obraze zachová nějaké vysoké frekvence a my potom můžeme lépe ten obraz
do ostřit tady ještě jeden příklad
normální líbila jen by nám tak to hezky nezafungoval
tak
další věc která možná je známá protože se prodává je změna to senzoru a říká
se jí white filtr volnými graf
to mi s známe s počítačové grafiky z roku devadesát šest kdy téhle metody byly
publikovány na si grafu
a ta idea je taková že pokud zachytíme celou plen optickou funkci která nám dopadá
na senzor
to znamená nemáme graf pixlu jenom jeho intenzitu ale máme i
ve znalost o příchozím paprsků to znamená odkud nám ten paprsek přišel
to znamená zakoupíme jakýsi čtyřrozměrný obrázku tak potom s tím můžeme dělat pěkné fí dle
tohleto prodává firma ladičovou ale dá se to udělat tak třeba že si uděláte vše
si vezmete mnoho senzoru a dáte vedle sebe takle a nebo vezmete jeden cenzor
a přední dáte pole čoček
který vám zachytí takový čtyřrozměrný obraze kterého potom výpočtem můžu vypočítat něco co vypadá
poměrně
slušně ovšem za cenu rozlišení
vždycky
já mám tu filozofie že vtom světě nic není zadarmo nikdy a ve světě výpočetní
fotografie to platí dvojnásob to znamená pokud já si můžu třeba pomocí takového ještě že
rozměrného obrázku měnit do jisté míry pozici kamery vidíte že mi tady dochází správně těm
paralaxa
je to není
opravdu jen tak jednu i normální obrázek dvourozměrných protože
normálním obrázku kdyby mi za tady týmy kapičkami vznikly díry samozřejmě
tak já za to něco platím vždycky tomhle případě za to platím tím rozlišením protože
tam mám to pole čoček a kolik je tam čiček tak tolikrát se mi sníží
vlastní rozlišení toho obrazu
jinak já dneska chci jako hodně do šířky takže pokud máte nějaký dotaz třeba konkrétně
k tomu se říká klidně mě zastavte a můžeme se tam zastavit více
další věc která se velmi často se často používá je blesk
blesk fotografové používají nejraději ovšem má tu výhodu že je scénu dobře osvětlí jsou tam
pěkné detaily a typicky tam není moc šumu naopak fotka bez blesku je to rozmazané
zašuměná a také spousta metod výpočetní fotografie kombinuje tak výhody tady těch dvou
fotografií s bleskem a bez blesku k tomu
abychom dostali něco co je pes šumů co má detaily ale má krásné je ta
fotka bez bass
no a
ultimátum řešení je samozřejmě z něj dobré všechno v té kameře
to je tou správný řešení výpočetní fotografie a to první ta první vlaštovka sune frankem
kamrá vypadá takhle krásně
na stanfordu tohleto vyrobil mark to je moja spolupracoval eště znaky
tam byl carry půl if té době
a to poselství je vlastně že
pokud bychom měli plně programovatelný foťáky a měli pro ně i a ty které nám
umožňuje programovat veškeré součásti tomu foťáku to znamená třeba i technologii ostření a každý detaily
no tak by mohla vzniknout tom pro open source ve computer computation fotografi komunita
která by vylepšoval a ty foťáky sama
jo to sem současné době moc není protože
třeba nikoho nebo canon oni nabízejí a by k těm svým foťáku taky mé používáme
ale to je takový jako black box tam můžete říci já chci todle vyfotit a
defaultně to takto
když to tady to a ty které
bohužel potom co zůstalo z nokii trošku usnul ona doufám že se to zase probudí
tady ten projekt tak to umožňuje daleko víc
a je to
a ty které se mu nediv kam
ještě tady k tomu
tady té franklin tam _e že možná ste si všimli že má dva blesky a
pomocí toho se potom dá dělat třeba takovádle fotografie
takže ten jeden blesk dělá i stroboskopické efekt a ten druhý tam potom hodí hodně
světla opakovat nás no a dostane takovýdle
fotky třeba
nevím kolikrát vtom stanfordu házeli těmi
kartami aby to dopadlo takovéhle
fotit se teda
no a další možností
co by se snažíme dělat pokud tedy zachytíme fotku která nám
ne nevyhovuje nějakým způsobem je tu fotku editovat
dřív se to dělalo temné komoře takhle vypadala moje koupelna kdysi byl vstal nějakýma zvětšovat
_e pomocí různých fí bylo jako jedna zdržování a
přidávání světla se ta fotka je litovala
bylo to velice romantické ale s poměrně zdlouhavé
dneska teda to děláme kancelářích nicméně pořád je spousta věcí které můžeme zlepšovat ty
rastrové editory
nejsou všemohoucí a třeba je taková jednoduchá věc jako zmenšení obrázku
může být udělána dobře a špatně
pokud chci třeba změnit poměr stran tohle obrázků před by se mimochodem hodil pro tu
prezentaci dneska
tak to dopadne pak to typicky jo to dostanu a smrštění na vertikální ose
ale pokud já mám nějakou metrikou která mě říká jaké oblasti tom obrázku jsou důležité
a jaké můžou vypustit ta ukázána tady potom
a tak jsem schopný dostat něco
lepšího že jo možná že to byly vidět na tady tom
natavíte animaci já zde fotky vlastně vyřezávaný ty části které nejsou tak důležité a tím
i smršť v lepším způsobem náš
kdybych to
přímo jako všechny ten poměr stran
změnil u všech
pixelů stejně
no pro hader
to nefunguje tak dobře ale my jsme to vylepšili takže to funkční a ukazuje se
takže je to výhodné právě diesel pro stopování hader panoramat kde my
třeba tady to horní panorama i spodní
jsou slepený ze třech fotografi
a vy obvykle hledáte takové š vy
kde člověk nepozná že to tam je napojené a ty šli jsou právě potřeba udělat
tam kde není něco moc že je známého fu praze vizuální a vás
další možnosti kterou jsme zkoumali je editace obrazu pomocí
gradientu nebo pomocí kontrastu
tady si maluju nějakým brush _e ale není to jako _m editace ve smyslu toho
foto šupů nebo to gimpu ale měním kontrasty a ty kontrast já můžu měnit na
různých úrovních rozlišení čímž může měnit
maličké detaily z prostě ten třeba
zvýšit viditelnost nějakých malých detailů vtom lese až po velký kontrast mezi to oblohou a
tím hlasem samotný třeba to je všechno jeden kontrast ale na různých úrovních rozlišení pokud
to dělá navíc ještě mother
kde mám všechny ty detaily uložené pomocí typicky floatů nebo damoklův tom obrázku
tak neztrácí ani žádné detail tady to editaci
a teď si představte že jak sem ukazoval na začátku že chci dá ještě něco
složitějšího mám takovýhle obrázek ale chtěl bych aby vypadal takto
fotografové mají rádi takzvaný gól ten ahoj zlato hodinu když slunce vychází nebo zapadá no
a já sem byl jiný stát a vyfotit tady haldou
ale toto by se litoval velice špatně dvourozměrné editoru daleko lepší by bylo kdybych pro
tu fotku já měli trojrozměrný model
protože pak bych mohl říct
a to počítačová grafika to umí zobrazovat stíny ta mě umí zobrazovat realisticky modely ta
by mohla pomoct
no a k tomudle my používáme
k vizuálních jo lokalizaci kterou se velice zabýváme
a úkol teď jo lokalizace je že pro daný obrázek
my hledáme pozici a orientaci kamery v rámci nějakého přide modelu tyhle přímo přide model
existuje i
pro celou planetu
a děláme to následovně
představme si pro teďka pro jednoduchost že máme
g p souřadnici kamery tomhle případě to vopravdu videokamera která natočila nějaké video
a víme že to bylo stole vrcholu takže my si teďka můžeme vyrenderovalo pomocí ty
počítačový grafiky je takovédle syntetické panorama
a s tou panorama to mi použijeme
ty černé hrany které za chvíli se přepnu na bílé co jsou siluety těch vo
a ta které takovédle si mohli ty mi potom budeme hledat
if tom videu
a pokud najdeme spárování těch reálných silové s těma virtuálním a tak sme našli orientaci
kamery
tady to bude vědět teďka na videu kde detekujeme hrany vektor zujeme je a potom
pomocí metriky naší my se snažíme zarovnat to video s tím reálným modelem
když to uděláme
tak můžeme využít meta data toho modelu a rozšířit to video například o
v tomhle případě
ne na vrcholu na tom videu
samozřejmě toho jehož můžeme dělat i pro pohyblivou kameru a tak dále
takže teďka my máme velice výbornou pozici protože my máme obraz
ale máme i jeho model
to znamená my můžeme vypočítat jak daleko každý pixl v naší kamery
toto je alokován mapa vypočítaná z našeho modelové kalibrovanou metrech to sou vzdálenosti v metrech
my víme i normály vtom obrázku my víme teda že tady ta ste ten svah
je natočený na sever na jejich respektive že tady ten svah je natočený k naší
kameře respektive od naší kamery
ale my i víme jak svítí sluníčko vtom obrázků si to můžeme nasimulovat protože máme
trojrozměrný model
no a
samozřejmě máme spoustu metadat my používáme velice rádi open street mapu
která nám dává takovýho informace
který potom můžeme promítnout do toho obrazu a víme teda jak daleko a jaký vrcholu
od nás to právě je
ale můžeme použít i další informace se ze street mapy třeba
informace o plochách víme kde sou lesy kde je kde sou jezera
a tohle si zase můžeme promítnou do obrázku a my teďka vidíme že na tom
obrázku to zelené jsou lesy to modré jezero a dokonce víme co to jezero menuje
no a
zadarmo prakticky když máme tady tu bylo lokalizaci správně
tak máme srovnání horizontu té kamery
díky tomu že máme hloubku můžeme velice jednoduše odstranit atmosférický opar protože ten závisí právě
na vzdálenosti od kamery jak se vám ukazoval tak tu vzdálenost my víme
takže my můžeme krásně
odložit obrázek
tady se nám stalo že nám ta naše metoda automaticky dokreslovat je vrchol který na
té fotce původně nebyl protože byl tady zatím mrakem no ale my víme že ten
vrchol tam je takže prostě je to správně že
no a teďka
my můžeme simulovat narozdíl o to
té malé holky ostrosti které problémem makro fotografi
taky roste toff exteriér ve fotografie naopak zase těžké získat jako malou hloubkou ostrosti protože
obvykle ostřím na velké vzdálenosti a všechno je o strach no ale protože my zase
máme modelovat my si můžeme simulovat ostření na různé vzdálenosti
tak to vypadá ta hloubka kterou my máme a ty zní potom vypočítáme jádra který
mi to rozmaže _m
a máme výsledek který nemůžete vyfotit reálně jo ale to bylo ono to i vypadá
jako takový malý model to už nevypadá jako hory protože nejsme zvyklí něco takovýho vidět
tady je ukázka
to našel softwaru kde teďka měníme tam jediná těch číslička na co se ovských zrovna
můžeme takové vlastně interaktivně přeostřovat tu fotku
core
no a když to vememe
do extrémů
tak samozřejmě můžeme pro tu fotku vyrobit jakési video průběhu celého dne včetně všech stínu
a kdybyste měli rádi scifi tak byste se tam mohli dát přes dvě slunce nebo
tři slunce vy ste chtěli
no
tak my sme hlavně z našich citací potom zjišťujeme že to má celou řadu aplikací
tady ty věci a jedna která mě zaujala kterou tady chci změníte forenzní analýza tady
ten pán
tvrdil netratí rakouský horolezec že vystoupil nahoru k dvacet dva nejvyšší hora světa poměrně těžký
vrchol
no a on to se pozná žejo dokázat tak to fotografi která byla údajně z
vrcholu ovšem když se to jeden druhé vtom
systému ste digitální mapy terén tak s tou naznačil že to bylo spíš
o více než tisíc metrů níže v apod tíhou tady těchhle důkazů se ten
rakouskýho roads nakonec přiznal že to skutečně asi na tom vrcholu nebyl
no a teďka
na závěr jedna vlastně úplný extrém ale je to opět z naší dílny práce
pokud my máme k danému obrázku
je nějaká další data která nám umožňují říct a tak tady ten pixel tomhletom obrázku
je takle daleko a takle tam svítí sluníčko nebo něco takového tak my můžeme udělat
syntézu textur
na základě tady těch pomocný dát to znamená
by se to naučíme takovýmhle způsobem řekneme si aha tak to je ta textura
pokud je to hodně daleko tak to asi nebyla tam je nějaký barák a pokud
je to blízko tak tam něco roste vepředu a tady sou nějaký hory
no a po to my můžeme si ten je tu výslednou fotku úplně vymyslet jenom
pomocí tady toho
to znamená vy vememe
půlku mapou je vememe tady ten
tady to stínování a úplně automaticky vygeneruje mě to neexistovalo realitě tady ta fotka
vznikla čistou syntézou
ale může se to
k něčemu hodit
je to prostě fotka která vypadá poměrně reálně
takže
víc toho asi nestihnu neska
chtěl jsem udělat jenom takový úvod do výpočetní fotky
která se snaží vypočítat fotografie které sou lepší nešel ty které bychom zachytil pomocí standardních
technik
případně zachytit něco co ani nebylo jinak možné
myslím si nebo jsem o tom dokonce přesvědčen že výpočetní fotografi má obrovský potenciál nejenom
pro nás výzkumníky pro
výzkum ale i pro o kreativní lidi kteří už to velice rádi používají a jsou
také vtom uschovány jistě velké peníze pokud je někdo šikovní
dneska jsem tady ukázal jenom takové tři základní princip je to výpočetní fotografie děláme já
to pomocí několika expozic a potom jejich kombinace ukázal sem že můžem ale i modifikovat
celé kamery
u a velice zajímavá věc _e přidat nějakou další modality může to být fotografie infračerveném
spektru ultra fotka ale může to být právě ten trojrozměrný model tak jak sem ukazoval
mysim si že cesta u budoucí von výpočetní fotografie vede na úplně absolutní možnosti té
temné komoře potom
viděli sme dneska na příkladech že pokud já vyfotím hader obrázek tak se nemusím starat
no co expozici může si tu expozici měnit až tady nebo doma
pokud mám slajd filt kameru může se měnit do jisté míry i pozici té kamery
případně můžou přeostřovat no a já si myslím že cílem je aby toho všechno potom
bylo dohromady takový ten digitální negativ abych si doma moh měnit rozlišení musí řídit barbarovi
to sta všechno
krásně b svůj mi na kvalitě
co ještě taky není vyřešený je percepční kvalita tady ty displeje rozhodně nejsou hader nejsou
schopný zobrazit všechny barvy
je to ještě dlouhá cesta k tomu aby reprodukce té fotky byla taková jako firem
který jsme měli v realitě
no a
co vy vůbec zajímavé hlavně s pohledu počítače vidění neporozumění té fotky pokud já vím
tedy že tady to co sou na furt pin a typy žluté pixly na fotce
že sou autíčka ne že to sou nějaké žluté pixely tak jako to může zase
s pomocí počítače grafiky která mě schopna renderovací mi
editovat fotku takovýmhle stylem a já dokonce vím je to auto vypadá zespoda že jo
přestože není zachycený na tý fotce ale já vím to auto asi vypadá zespoda takže
tady to je podle mého názoru budoucnost editace fotky
no a
na úplný závěr bych chtěl říct že samozřejmě výpočetní fotografie rozšiřuje možnosti a usnadňuje spoustu
věcí které můžeme změnit
a ale to jestli je zneužil mé nebo využijeme pro dobro věci jenom na nás
takže děkuji vám za pozornost a
pokud máte jakýkoli dotaz nebo
zájem jako spoluprac tak sme ozvěte
tam
takže já doufám že máte určitě jaký dotazy
jak jste měsíců telefonem
a mohl byste témata fotografii doporučit nějakej software na zpracování více těch expozic
to bohužel tomhle případě ne jinak bych to dal na ty prezentace
tady tankovat je když vám dá se nějaký typ jak naimplementovat jeden článek je to
máme
zčásti hotový ale že by to bylo vyloženě profesionální řešení to není teda
jako je to
tak tady to je zrovna tak jako výzkum nikoho teda
tak
zdravím já bych se chtěl zeptat ste říkal na začátku že toho teď že máte
přednášky otevřené bez toho na veřejnost
když jsou nebo je takže se tam dostat
tak já jsem mluvil o dvou věcech jedna je výpočetní fotografie to je normálně předně
tak který probíhá tady na fakultě informačních technologií
v letním semestru
já si mysim nevím jak je to teď oficiálně ale že na přednášku může přijít
kdokoliv na vysokou školu bys
tak chtěl ten předmět a co tak je dobrý
být naším studentem ale na tyhle přednášky já nemám problém je v obchodě ty lidi
zvenčí
a ta druhá věc je vítěz _e ty nic jsou zvané přednášky
takových výzkumníků ze světa které probíhají v angličtině
a sou zhruba jednou za měsíc tady já sem dycky pozvou někoho
třeba teďka zrovna fu který tady bude štefan ještě s mě
a to najdete na stránce vegas mínus pět fit vutbr cz a tam
je vždycky místnost ve které se to koná můžete přijít
možná by ztuhlej ukázat tu stránku je zase ta litrovka za bojím toho
těch windows zde
_e děsně
je hezky fit vutbr cz a
nemáme
tady nejsou kabely
a
no tak bohužel hleděl s mínus pět fit vutbr c z
vím
nejspíš všichni nějaký připojení na net
nějaký další dotaz
ste tam ukazoval nějakej foťák který jako jaksi jsem dobře pochopil už nějaký takovýdle funkce
v sobě má nějaké ten lehla jít lajn šestnáct krát šestnáct co to co to
umí co to stojí a tak
no a co to přesně dělá to mi neřeknou ani ty kamarádi
nicméně je vtom šestnáct senzoru
to znamená když a zmáčknu to závěrku tak se mi exponent vlastně šestnáct fotek
o tech _e je tam šestnáct objektivu každý má jinou by
fokální vzdálenost to znamená blízkou vzdálenost to znamená že můžu potom dělat něco
hezčí jo jako třeba můžu simulovat to hloubku ostrosti nebo něco podobného
má to i infra senzorů my si to znamená
že tom myslím že to měří nějakým způsobu u jednoduše
a po
a teď záleží na tom režim kterej se to zapnete ale určitě to umí hader
třeba určitě to umí dělat super rozlišení to znamená využít třeba
všechny ty senzory k tomu aby to mělo potom těch padesát omega pixlů což je
ten každý je ten senzor nemá
no a
nevím jestli to nezlevní a měl to stát něco okolo devět set dolarů zhruba co
není zas taková není zas tak
sim že se to na najít normálně kolik to stojí na amazonu
a znáš tom kmitočet je založené do prostoru za
no my sme to napsali p sami
vlastně používáme nějaké knihovny jako třeba na krok na ukládání _m načítání ty fu používámeli
tiff
používáme qtčko na to gui
with check back na čítání že webu ne úplně všechno sme napsali pokud by vás
zajímalo načítání třeba těch hader dat tak je jsou mě nějaké knihovny i vlastně od
komerčních firem nepotřebovali nastěhovali ten medžik publikoval
knihovnu open jak se na načítání tom formátu extrém
takže nějaké knihovny používané zbytek sme si napsali sami
s tím že to
ten největší přínos toho projektu asi to množství těch plug in které máme na ty
postupně a š projdou nějakou kontrolou kódu tak postupně se všechny objeví na tom githubu
to ten projekt _e
dost starý já jsem s tím začal
kdysi dávno jsem byl na červen tech praze se to přes patnáct let a
ale na tom githubu je relativně na
další
jsem se že to je navržený hlavně proto aby to bylo jednoduchý třeba proto studenta
který příde a napíše si rychle nějakou metodu jak ten to něco bude dělat může
se s tím pohrát tomu gui
ten to
typ je ve stůl s který vzniklýma špatně si to ty kdo já jsem zrovna
taky byl tý době
tak mají trošku jinou filozofii funguje to pomocí systému rouru linuxu pipu je se tam
prostě něco z se načte potom se to pošle na tu metodu a tak jsou
to vlastně jednotlivých prográmky který dělaj tyhle věci
no ale na tím
snad tím
profese tools balíkem tady někdo napsal push nebylo reformat ju pavel někdo další napsal
qt profese gui které se pře pak přejmenoval na mi nám spíš d a road
qtčko a nadstavba vlastně
takže s uživatelského hlediska to potom může být podobné jako
vlastně ten nás
nějaký dotaz
nebojte se
máme data
mě by zajímalo nikam nějaké velké firmy které toto komerčně používají některé ty přístupy ste
výpočetní
vlastně fotografie třeba teďka typicky a plné mají že ty řečičky foťáku a hrajou si
s tou hloubkou ostrosti na ty perfektní porto jak jakoby opět nepotrp a klepy
jak daleko potřeba vývojově je ty algoritmy krku švédi ty firmy za tou akademickou sféru
vlastně zítra něco cluster devadesátém šestém tady měli ale teď je kolem toho velký dům
a přitom to není žádná velká věda anebo jestli tak jedou jako edge technologie a
je to
zajímavej zvládají i pro vás jako byl ten výzkum
tak skvělej dotaz
já nemůžu mluvit za teplo mám trošku nějaký inside r informace o
jedou by třeba
a
a _m protože takovýho takovádle firma má vlastní vývojové oddělení třeba vyrobí research
tak oni opravdu dělají ten výzkum na tý hranici publikují na stejný konferencích jako my
často s námi spolupracují nebo my s nimi publikují výsledky potom na ty na tech
nejlepší konferenci cože grafice trasy graf
v evžen to si k jarní cc a jsi si konference
takže oni jsou fu obraze
ale to co se dostane do tech jejich je věcí je potom otázka tam je
to spíš ještě o tom jestli to chtějí ty fotografové třeba případě je konkrétně teďka
dyž menuje to foto šlapu tak pokud fotografové řeknou ano my chceme pracovat hader cam
a takovýmhle způsobem
tak se to tam objeví přestože plodový že sou nějaký lepší možnosti nebo
nějaký
skvělý věci algoritmy třeba tady nějakých čadit a spol s brna
tak samozřejmě oni za implementoval pokud jsem to vyplatit taky komerčně potom ale ano
obvykle ty firmy vědět co je state obíhat a implementují to
co funguje dobře se až další věci že to musí být neprůstřelné a
vy se dost často nestaráme o to
co se stane když třeba ten model nebude moc přesnými prostě řekne vám to model
přesně bude
ale pak se stane že třeba nějaká část digitálního kterému
řeknu třeba kanadě nebo je dostatečně přesná to střední pak nebude fungovat dobře push jako
proto komerčních problém
takže obecně větší nás tady těch firem velice bedlivě sleduje co se děje na těch
nejlepších konferencích dobře opomíjí je to co implementují potom je druhá
po chtěli by chtěl říct když jsem narazil na to hader tak
velice často je implementováno něco jiného
chtěj foťák a to tomu se říká expo už fee už _e neboli expozice
nebo fúze expozic
kde my nejdeme tou cestou přes ten h d r mezivýsledek přes ten leader a
negativ
ale my rovnou s těch expozice stihnul expozic vytváříme výsledný obrázek
tehoto rychlejší ale má to tu nevýhodu že to není tak univerzálně jako to hader
a tom lese velice často potom stejně říká hader přestože to
hader vlastně není ve skutečnosti je text fúze expozic
ale je to rychlé a jednoduché na implementaci
a výsledky sou přál dobré z vás zvlášť pro nějaký mobilní
pottera
tak ještě nějaký dotaz
sem ještě jeden jsme za
tam
výstupem
příde
ty tři je malinkatý jsou dostupné pro celý svět ibere
no a no tak
taky výbornej dotaz například pro severní ameriku exist jezdí este geografická společnost americká která to
má zadarmo dispozici
velice pěkným rozlišení takže třeba celou severní ameriku máme
pro evropu
to můžete najít našich článcích ten odkaz se to dá taky stáhnout zadarmo legálně
slovensko sme si koupili
a česko sme si taky ně stát my
o jeden
legálně
_e
nemáme třea afriku a to je právě ten rozdíl mezi námi výzkumem a potom tím
reálným světem který by jako měl fungovat třeba
když si koupil aplikaci já jsem s kapské město jak jsem je to tam fungovalo
že to
ale
nicméně jsou aplikace které dělají něco podobného jako jsem vám ukazoval ale jenom pomocí hygroskopický
senzoru třeba tety pak nejsou tak přesné to znamená
proto abyste s nimi nedokázali získat
ale oni zase sou jednodušší vtom že víceméně ten model jenom vemou podívali se kam
jim ukazuje magnetický kompas nebo gyroskopicky senzor a zobrazí ty meta data potom na nějaký
spoj
a tady ty aplikace které já znám typicky funguje no fall pak takže to třeba
my máme taky jo jakoby ten
ty digitální terén jsou poměrně velké takže co oni prostě řeknou tohle funguje doufal tak
a
stáhni nebo nestahuj tu aplikaci
takže
takže
a vypršel
tak _e protože jednou děkuji uděláme teď přestávku ulice mají
takže občas přesná případně takže děkuji za pozornost je za pozornost je